Vekslende vejr er skyld i strejkende bilbatterier

Regn, kulde, fugt, frost. Det omskiftelige vejr giver flade batterier og travlhed hos SOS Dansk Autohjælp.

”Nu har jeg prøvet at starte motoren flere gange, men der sker ikke noget”. Sådan lyder de fleste opkald til SOS Dansk Autohjælp i øjeblikket. De vekslende vejr tager nemlig livet af mange batterier.

- Lige nu og de næste måneder er højsæson for starthjælp. Og her er vejret en af de helt store syndere. Et bilbatteris kapacitet falder i takt med, at kulden sætter ind, men også fugtigt vejr efterfulgt af frost er en dårlig kombination for bilbatteriet, fortæller vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher, SOS Dansk Autohjælp.

Hun spår samtidig, at der ikke bliver færre starthjælpsassistancer i år, selv om vi arbejder mere hjemme.

- Har man en bil med et slidt batteri, er det ikke specielt godt, at bilen står stille i carporten, mens man selv har travlt på hjemmekontoret. Vi så tendensen allerede i foråret, og det bliver bestemt ikke mindre nu, hvor vejrudsigten er så svingende, fortsætter hun.

Problemet er, at særligt nyere biler bruger en del standby-strøm, og derfor tapper bilen langsomt sig selv, når den holder stille, uddyber SOS Dansk Autohjælps tekniske chef, Jeppe Damgaard.

Elektronik og komfort koster

De flade batterier skyldes således også, at bilerne bliver stadig mere avancerede. Alt det elektroniske udstyr, der er med til at gøre vores biler intelligente, sikre og komfortable, giver nemlig også et større strømforbrug.

- Tidligere kunne et bilbatteri holde i 6-8 år, men i dag er der en tendens til, at det er slidt efter 4 år. El-udstyr fylder mere og betyder, at bilen bruger batteriet på en anden måde. Fx kræver biler med start/stop-funktion en særlig type batteri, forklarer Jeppe Damgaard og råder til, at man tænker over, hvordan man bruger bilen. Særligt på de dage, det er koldt:

- Selv om det er rart med sædevarme, er det ikke nødvendigvis en god ide at have det slået til på hele turen. I hvert fald ikke, hvis også blæser og el-bagrude er tændt. Specielt på de korte ture er det en god idé at spare lidt på batteriet. Her vil mange bilers generatorer nemlig kun nå at producere strøm til det aktuelle elforbrug, og i de fleste tilfælde ingenting til opladning af batteriet. Og så er der risiko for, at batteriet er for fladt til at kunne starte bilen næste gang, man skal ud at køre.

Gør-det-ikke-selv

Hvor et dødt batteri tidligere kunne kickstartes med to startkabler, gør den mere avancerede teknologi det i dag sværere selv at yde førstehjælp.

- Medmindre man er professionel, kan det være temmelig kompliceret at få liv i bilen. Startkablerne skal fx placeres i den rigtige rækkefølge for ikke at skade de elektroniske systemer – hvis man da overhovedet kan finde batteriets poler. I nyere biler er det ofte kun den ene pol, der er tilgængelig i motorrummet, mens man skal på en større opdagelsesrejse for at finde dens modpol, forklarer vejhjælpsekspertens tekniske chef.

Han opfordrer derfor til at få bilbatteriet tjekket på et værksted – og at ringe efter hjælp, hvis det strejker.