Dækskifte i tide – hvornår bør du skifte til vinterdæk?

Publiceret:10/4 - 2024
Publiceret:Rune
Læsetid7 min.
Autoredder sidder ved dæk der er punkteret

Mange bilister spørger sig selv: hvornår er det egentlig tid til at skifte til vinterdæk?

Som tommelfingerregel anbefales det at skifte, når temperaturen falder under 7 grader – her mister sommerdæk nemlig en stor del af deres vejgreb og bremseevne. I praksis betyder det typisk skift omkring efterårsferien og tilbage til sommerdæk igen midt i april.

Vinterdæk øger sikkerheden, forkorter bremselængden og giver bedre kontrol på glatte veje. Samtidig skal du være opmærksom på den nye lovgivning, der fra juli 2025 gør det ulovligt at køre med åbenbart uegnede dæk i vinterføre. 

I denne artikel får du svar på, hvornår du bør skifte til vinterdæk, hvad der kendetegner vinterdæk, hvilke mærkninger du skal kende, og hvordan du bedst planlægger dækskiftet, så du kan køre sikkert og lovligt hele vinteren.

Hvornår skifter man til vinterdæk?

Som tommelfingerregel siger man, at der bør skiftes til vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader det meste af døgnet – det er nemlig her ved temperaturer omkring syv grader, at sommerdækkene mister en del af deres køre- og bremsevner. 

Kigger man på tal fra DMI, betyder det, at man typisk skal skifte fra sommerdæk til vinterdæk omkring slutningen af oktober. Mange anbefaler derfor, at man skifter til vinterdæk i efterårsferien. Typisk skal vinterdækkene af igen omkring midten af april.

Læs mere her om gode råd til vinterkørslen.

Hvad er vinterdæk egentlig helt præcist?

Vinterdæk er specielt designet til at klare kolde temperaturer, sne og is, hvor almindelige sommerdæk ikke altid giver tilstrækkeligt vejgreb. 

De adskiller sig fra sommerdæk ved både gummiblanding og mønsterdesign. 

Gummiblandingen i vinterdæk er blødere, hvilket gør, at dækket bevarer fleksibilitet, selv når temperaturen falder under 7 grader – og dermed sikrer bedre kontakt med vejen. Mønsteret på vinterdæk er også anderledes: det har dybere riller og flere lameller, til at lede vand og sne væk, skabe bedre trækkraft og mindske risikoen for udskridning. 

Det betyder, at din bil får bedre stabilitet og kortere bremselængde i vintervejret, hvilket er afgørende for både sikkerhed og kontrol på glatte veje.

Autoredder sidder ved bagdækBørn sidder ved siden af bil med autoredder

Hvorfor er det vigtigt at skifte til vinterdæk?

At køre med sommerdæk på kolde og glatte veje kan have alvorlige konsekvenser. Bremselængden øges markant, vejgrebet svækkes, og risikoen for udskridning stiger – især på is- og snebelagte veje. Ved en opbremsning fra 50 km/t på en snedækket vej ved minus tre grader reduceres bremselængden med mere end 40 procent, hvis du har vinterdæk på, sammenlignet med samme situation på sommerdæk.

Selv korte ture kan altså hurtigt blive farlige, hvis dækkene ikke er tilpasset vintervejret. Derfor udsætter du både dig selv og dine medtrafikanter for alvorlig fare, hvis du ikke rettidigt får skiftet til vinterdæk.

Desværre er der stadig en del danskere, som ikke får skiftet til vinterdæk i det kolde vejr og kører rundt på helt forkerte dæk. En dæktælling, som Rådet for Større Dæksikkerhed, FDM og Dækimportørforeningen lavede i starten af 2024, viste således, at hver tiende bilist kørte rundt på sommerdæk i slutningen af januar.

Ifølge Jeppe Damgaard, som er teknisk chef for SOS Dansk Autohjælp, kan en af årsagerne til dette være, at mange danskere ikke ved, hvor stor forskel der er på sommer- og vinterdæk og hvorfor vinterdæk om vinteren skaber større sikkerhed:

- Dæk er nøglen til sikker kørsel. Vinterdæk er lavet af blødere gummi og har flere lameller i mønsteret. Det giver bedre vejgreb og bremseevne i koldt og vådt vejr. Det bidrager til sikkerheden og er med til at mindske risikoen for uheld.

At køre på sommerdæk i slutningen af januar er ikke bare farligt, men det kan også være i strid med ny lovgivning på området.

Er der lovkrav om vinterdæk?

Selvom der ikke er decideret lovkrav om, hvilke perioder af året man skal have vinterdæk på, er der faktisk kommet ny lovgivning, som kan gøre det ulovligt at køre med sommerdæk om vinteren.

Fra 1. juli 2025 er det nemlig blevet et lovkrav, at du ikke må køre med ”åbenbart uegnede" dæk til kørsel i det konkrete føre.

Det betyder, at hvis vejret kræver vinterdæk – eksempelvis ved sne, is eller sjap – og du kører på sommerdæk, kan du risikere en bøde på 1.000 kr. pr. dæk. Så hvis du kører på fire sommerdæk i vinterføre, kan bøden altså løbe op i 4.000 kr.

Det er dog vigtigt at bemærke, at reglerne ikke er helt entydige. Der er en vis grad af fortolkning involveret i, hvornår dæk anses for at være "åbenbart uegnede". For eksempel er det endnu ikke klart, hvordan politiet præcist vurderer, hvornår der er tale om vinterføre.

Derfor anbefales det at vælge dæk, der er mærket med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), da dette symbol indikerer, at dækket er testet og godkendt til vinterforhold.

Lovkrav om vinterdæk i andre lande

Skal du på ski- eller vinterferie i udlandet, kan det være en rigtig god idé at orientere sig om lovgivningen om vinterdæk på destinationen. 

Der er nemlig en del lande i Europa, som har lovgivning om vinterdæk. 

Der er blandt andet lovkrav om vinterdæk i mange af de populære skisportsdestinationer i Europa - og nogle steder er snekæder obligatoriske. Det er også lovpligtigt at køre med vinterdæk i Sverige i vinterperioden 1. december - 31. marts. 

Gode råd til vinterdæk

1

Tjek dækmønster

Inden vinterdækkene monteres, er det vigtigt at tjekke kvaliteten. Gummiet må ikke være mørnet, og SOS Dansk Autohjælp anbefaler et dækmønster, der er minimum tre millimeter dybt.

2

Tjek dæktryk

Når vinterdækkene er monteret, anbefales det at kontrollere dæktrykket. Er trykket for højt eller lavt, går det ud over bilens styre- og bremseevne. Derudover øges bilens forbrug af brændstof, hvis dæktrykket er for lavt. Man kan lægge helt op til 10 procent brændstof oveni, hvis man kører rundt med et for lavt dæktryk. Oplysninger om det korrekte dæktryk til bilmærke og model findes oftest i enten instruktionsbogen eller ved fordøren i førersiden af bilen.

3

Kør dækkene til

Har du opbevaret dine vinterdæk i skuret, har gummiet skabt en ydre hinde, som skal køres af, før vinterdækkene griber optimalt. Så de første 100 km skal du ikke presse dem helt så hårdt.

Spørgsmål om vinterdæk

Autoredder sidder ved bil og smiler. Bilen er punkteret.

Opbevaring af vinterdæk

Når vinteren er forbi, og det er tid til at skifte til sommerdæk, skal du sørge for at opbevare de vinterdæk, der ikke er i brug, korrekt. Det involverer rengøring af dækkene - og at du opbevarer dem et køligt og tørt sted, beskyttet mod direkte sollys og kemikalier. 

Du skal helst ikke bruge vinterdæk om sommeren - lær mere om, hvornår du så skal skifte til sommerdæk her.