Hvorfor er det vigtigt at skifte til vinterdæk?
At køre med sommerdæk på kolde og glatte veje kan have alvorlige konsekvenser. Bremselængden øges markant, vejgrebet svækkes, og risikoen for udskridning stiger – især på is- og snebelagte veje. Ved en opbremsning fra 50 km/t på en snedækket vej ved minus tre grader reduceres bremselængden med mere end 40 procent, hvis du har vinterdæk på, sammenlignet med samme situation på sommerdæk.
Selv korte ture kan altså hurtigt blive farlige, hvis dækkene ikke er tilpasset vintervejret. Derfor udsætter du både dig selv og dine medtrafikanter for alvorlig fare, hvis du ikke rettidigt får skiftet til vinterdæk.
Desværre er der stadig en del danskere, som ikke får skiftet til vinterdæk i det kolde vejr og kører rundt på helt forkerte dæk. En dæktælling, som Rådet for Større Dæksikkerhed, FDM og Dækimportørforeningen lavede i starten af 2024, viste således, at hver tiende bilist kørte rundt på sommerdæk i slutningen af januar.
Ifølge Jeppe Damgaard, som er teknisk chef for SOS Dansk Autohjælp, kan en af årsagerne til dette være, at mange danskere ikke ved, hvor stor forskel der er på sommer- og vinterdæk og hvorfor vinterdæk om vinteren skaber større sikkerhed:
- Dæk er nøglen til sikker kørsel. Vinterdæk er lavet af blødere gummi og har flere lameller i mønsteret. Det giver bedre vejgreb og bremseevne i koldt og vådt vejr. Det bidrager til sikkerheden og er med til at mindske risikoen for uheld.
At køre på sommerdæk i slutningen af januar er ikke bare farligt, men det kan også være i strid med ny lovgivning på området.
Er der lovkrav om vinterdæk?
Selvom der ikke er decideret lovkrav om, hvilke perioder af året man skal have vinterdæk på, er der faktisk kommet ny lovgivning, som kan gøre det ulovligt at køre med sommerdæk om vinteren.
Fra 1. juli 2025 er det nemlig blevet et lovkrav, at du ikke må køre med ”åbenbart uegnede" dæk til kørsel i det konkrete føre.
Det betyder, at hvis vejret kræver vinterdæk – eksempelvis ved sne, is eller sjap – og du kører på sommerdæk, kan du risikere en bøde på 1.000 kr. pr. dæk. Så hvis du kører på fire sommerdæk i vinterføre, kan bøden altså løbe op i 4.000 kr.
Det er dog vigtigt at bemærke, at reglerne ikke er helt entydige. Der er en vis grad af fortolkning involveret i, hvornår dæk anses for at være "åbenbart uegnede". For eksempel er det endnu ikke klart, hvordan politiet præcist vurderer, hvornår der er tale om vinterføre.
Derfor anbefales det at vælge dæk, der er mærket med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), da dette symbol indikerer, at dækket er testet og godkendt til vinterforhold.
Lovkrav om vinterdæk i andre lande
Skal du på ski- eller vinterferie i udlandet, kan det være en rigtig god idé at orientere sig om lovgivningen om vinterdæk på destinationen.
Der er nemlig en del lande i Europa, som har lovgivning om vinterdæk.
Der er blandt andet lovkrav om vinterdæk i mange af de populære skisportsdestinationer i Europa - og nogle steder er snekæder obligatoriske. Det er også lovpligtigt at køre med vinterdæk i Sverige i vinterperioden 1. december - 31. marts.
Gode råd til vinterdæk