Hvor ofte skal en elbil til service?
En elbil skal til service hvert andet år, eller ved hver 30-40.000 kilometer.
Selvom der er en udbredt myte om, at elbiler nærmest ikke behøver service, fordi de har færre bevægelige dele sammenlignet med en benzinbil, er det ikke korrekt.
Til gengæld er det sandt, at elbiler generelt har et lavere servicebehov end benzinbiler.
En FDM-undersøgelse fra 2015 sammenlignede servicebehovet hos 9 elbiler og 9 sammenlignelige benzinbiler. Undersøgelsen viste, at fem ud af de ni elbiler skal til service hvert andet år eller ved 30.000-40.000 km. De sammenlignelige benzinbiler skulle derimod til service mindst én gang årligt eller for hver 15.000-30.000 km
Er elbiler billigere i service?
Ja, elbiler er markant billigere i service end benzinbiler og plugin-hybrider – 36% for at være helt præcis.
En prisanalyse fra FDM viser, at elbiler er hele 36 procent billigere at servicere end benzinbiler og plugin-hybrider. Analysen bygger på data fra 30 bilmodeller fra mærker som for eksempel BMW, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot og Volkswagen.
Mens benzinbilerne i FDMs undersøgelse har et indeks på 100, ligger elbilerne helt nede på indeks 64. Det er en markant forbedring i forhold til FDMs analyse fra 2021, hvor elbilerne lå på indeks 81.
Der er altså sket en betydelig udvikling i serviceomkostningerne til elbilers fordel de seneste år.
Bremserne er særligt service-udsatte på elbiler
Selvom elbiler generelt har færre bevægelige dele end benzinbiler, er der stadig komponenter, der kræver særlig opmærksomhed.
Bremsesystemet er et af de områder, hvor elbiler faktisk kan have et unikt servicebehov. Paradoksalt nok slides bremserne på en elbil ofte mindre end på en benzinbil. Det skyldes regenerativ bremsning, hvor bilen bruger elmotoren til at bremse og samtidig omdanner bevægelsesenergi til strøm. Men netop dette mindre slid kan skabe problemer, da bremserne kan ruste eller "fastfryse" på grund af manglende brug.
Derfor anbefaler værksteder ofte regelmæssig inspektion og service af bremsesystemet på elbiler.
Ud over bremserne kræver kølesystemet til batteri og motor også jævnlig kontrol. Elbiler har typisk avancerede kølesystemer, der sikrer en optimal temperatur for både batteripakken og de elektriske komponenter. Hvis systemet ikke fungerer optimalt, kan det føre til nedsat batteriydelse og i værste fald forkorte batteriets levetid.
Kølevæsken skal derfor kontrolleres og eventuelt skiftes efter producentens anvisninger.
Tips til reduktion af serviceudgifterne på din elbil
Selvom elbiler allerede er billigere at servicere end benzinbiler, er der flere måder at reducere dine serviceudgifter yderligere på.
Det vigtigste tip er at følge den anbefalede serviceplan fra producenten – regelmæssig vedligeholdelse forhindrer ofte dyrere reparationer senere. Hold øje med dit batteris kølesystem og sørg for, at kølevæsken skiftes til tiden, da et defekt kølesystem kan resultere i dyre skader på batteriet.
Et særligt godt tip til elbiler er at bruge de mekaniske bremser regelmæssigt for at forebygge rust og fastfrysning, som vi nævnte tidligere. Selvom regenerativ bremsning er effektiv, bør du jævnligt køre på en måde, hvor du bruger fodbremserne mere aktivt – for eksempel ved kørsel ned ad bakker eller ved hårdere opbremsninger.
Derudover kan du spare penge ved at sammenligne priser mellem forskellige værksteder, da servicepriserne kan variere betydeligt. Mange uafhængige værksteder har efterhånden kompetencer til at servicere elbiler, og ved at undersøge markedet grundigt, sikrer du, at du får den laveste pris på servicen af din elbil.