Hvornår er en bil veteran – og hvilke regler gælder?

Publiceret:4/12 - 2025
Publiceret:Rune
Læsetid10 min.
Veteranbil på lad

Veteranbiler skiller sig ud – både på vejene og i lovgivningen. Men hvornår er en bil egentlig gammel nok til at blive betragtet som en veteran, og hvilke regler følger med? Vi forklarer, hvordan alderen præcist udregnes, hvad du må og ikke må i en veteranbil, og hvordan de fordelagtige afgiftsregler i dag gør det muligt at ombygge din klassiker.

Hvornår er en bil veteran?

Din bil kan registreres som veteranbil, hvis det er mindst 30 år siden, at den blev indregistreret første gang.

Når et køretøj er specifikt registreret til veterankørsel, er dets brug begrænset, da det primært skal benyttes lejlighedsvis.

Bilen er udelukket fra følgende kommercielle formål:

  • Erhvervsmæssig befordring af personer.
  • Transport af farligt gods.
  • Udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Køretøjet må dog gerne anvendes i forbindelse med eksamenskørsel.

Efter registreringsafgiftsloven betragtes et køretøj dog automatisk som en veteranbil, når det er mere end 35 år gammelt. Det er vigtigt at bemærke, at denne definition er uafhængig af de regler, der gælder for, hvornår et køretøj kan registreres til veterankørsel.

Sådan beregnes de 35 år

Bilens præcise alder fastsættes primært ud fra dens første registreringsdato.

Hvis den præcise dato ikke kendes, gælder dette:

  • Hvis kun registreringsåret er kendt, anses køretøjet for at være 35 år eller ældre, når anmeldelsesåret minus registreringsåret er minimum 35 år.
  • Hvis registreringsåret slet ikke kendes, bruges køretøjets fabrikationsår i stedet som udgangspunkt.
  • Kendes kun registreringsmåneden, sættes registreringsdatoen af praktiske hensyn til den 1. i den pågældende måned.

Eksempler:

  • Hvis registreringsåret er 1992 og anmeldesåret 2023, vil alderen for køretøjet beregnes til at være 31 år
  • Fabrikationsåret for et køretøj er fx 1992 og anmeldesåret er 2023. Køretøjets alder vil beregnes til at være 31 år, da køretøjet anses for registreret 1. januar 1992.

Læs mere om reglerne for fastsættelse af status som veteranbil

Autoredder sidder i bil

Hvad betaler man i ejerafgift for veteranbilen?

Biler, der er fyldt 35 år, betaler kun 25 procent af den normale vægtafgiftstakst. Denne nedsættelse sker automatisk og er ikke betinget af, om bilen er registreret specifikt til veterankørsel eller ej. 

Reduktionen træder i kraft ved første opkrævning, efter at bilen har ramt aldersgrænsen på 35 år.

Det betyder dog ikke, at afgiften står stille. Frem til og med 2026 er der planlagt løbende stigninger i vægtafgiften – både for veteranbiler og andre biler. Afgiften steg med 3 % i 2022, og herefter med 6,5 % i både 2023, 2024 og 2025, og stiger til sidst med 10 % i 2026.

Læs mere om reglerne for periodiske afgifter

Hvad betaler man i registreringsafgift for veteranbiler?

For biler, der er over 35 år gamle, bliver registreringsafgiften beregnet på en lidt mere lempelig måde. Afgiften beregnes enten ud fra:

  • Bilens afgiftspligtige værdi som ny, nedskrevet til 75 %, eller
  • Bilens aktuelle handelspris

– alt efter, hvad der giver den laveste afgift.

For motorcykler over 35 år gælder en endnu lavere grænse: her nedskrives den afgiftspligtige værdi til 40 %.

Derudover er der to særlige forhold, der gælder specifikt for veterankøretøjer:

  • Der beregnes ikke bundfradrag i registreringsafgiften
  • Der gives ikke CO₂-tillæg i registreringsafgiften, uanset hvor meget bilen udleder

Det betyder, at ældre køretøjer kan blive betydeligt billigere at få på plader, når de først opfylder veteranbetingelserne.

Originalitetskravet er væk
Tidligere var der et krav om, at veterankøretøjer efter registreringsafgiftsloven skulle fremtræde, som da de blev registreret første gang – det såkaldte “originalitetskrav.

Det krav gælder ikke længere.

I dag må du ændre, ombygge og opgradere dit veterankøretøj i samme omfang som alle andre køretøjer. Det eneste afgørende kriterium for at være omfattet af de særlige, lempelige afgiftsregler er, at køretøjet er mere end 35 år gammelt.

Læs mere om reglerne for registreringsafgift

Hvor ofte skal veteranbilen synes?

Når en bil bliver registreret til veterankørsel, ændrer kravene til syn sig også. 

Bilen skal nemlig ikke længere synes hvert andet år, som almindelige biler skal. Det hænger sammen med, at en veteranbil kun må bruges lejlighedsvist og ikke til daglig kørsel på samme måde som en almindelig brugsbil.

Synscyklus for veteranbiler:

  • Når bilen er registreret som veteran, skal næste syn først finde sted, når bilen er 35 år gammel.
  • Derefter skal bilen kun til syn hvert 8. år, hvilket erstatter det normale toårige synsinterval.

Du kan få bilen registreret til veterankørsel i forbindelse med et syn ved at kontakte Motorstyrelsen – eller selv gøre det digitalt ved at logge ind på motorregister.skat.dk med MitID og tilføje tilladelsen til veterankørsel.

Som en ekstra lille fordel bliver biler, der er registreret til veterankørsel, ikke indkaldt til syn i vinterperioden fra 15. november til 15. marts.

Regler for kørsel uden sikkerhedssele i en veteranbil

Når snakken falder på veteranbiler, rejser der nærmest altid et spørgsmål om sikkerhedsseler. For i en del af disse ældre biler er der ikke sikkerhedsseler ved alle sæder – hvis nogen overhovedet. Så hvordan er reglerne? Må man virkelig køre uden seler i en veteranbil?

Sådan er reglerne for kørsel uden sikkerhedssele i en veteranbil:

  • For ældre biler – som oprindeligt er godkendt uden sikkerhedssele – kan du fortsat have passagerer med på pladser uden sikkerhedssele, men dog aldrig børn under tre år.
  • Hvis der kun er sikkerhedssele på forsædet i bilen, skal barnet sidde dér.
  • Er barnet under 135 cm, skal det altid spændes fast i godkendt sikkerhedsudstyr (barnestol, selepude el.lign.), som passer til barnets alder, højde og vægt.

Findes der slet ingen sikkerhedsseler i bilen, skal børn placeres på bagsædet.

Som tommelfingerregel gælder, at biler indregistreret fra 1. juli 1969 og frem skal have sikkerhedsseler ved forsæderne, mens biler indregistreret fra 1. april 1989 og frem også skal have sikkerhedsseler ved bagsædet.

Import af veteranbil fra udlandet

Når du importerer en veteranbil til Danmark, skal du betale dansk registreringsafgift, før den kan få danske nummerplader. 

For biler over 35 år beregnes afgiften som nævnt tidligere efter særlige, lempelige regler: Den afgiftspligtige værdi fastsættes som bilens danske markedsværdi uden afgift, men afgiften kan maksimalt beregnes ud fra en værdi svarende til 75 % af nyprisen uden afgift. 

For motorcykler over 35 år er grænsen 40 %.

Brug Motorregistrets beregner til at udregne, hvor meget du ville skulle betale i registreringsafgift ved import af en veteranbil

Selve importen følger de almindelige trin for brugte køretøjer: Du skal anmelde køretøjet til Motorstyrelsen, få det synet i en synshal, have det værdifastsat og derefter betale registreringsafgift, før du kan få nummerplader.

 

Importerer du fra lande uden for EU, skal du desuden betale told og moms ved indførsel – typisk 10 % i told og derefter 25 % i moms af købspris plus transport.