Hvad betaler man i registreringsafgift for veteranbiler?
For biler, der er over 35 år gamle, bliver registreringsafgiften beregnet på en lidt mere lempelig måde. Afgiften beregnes enten ud fra:
- Bilens afgiftspligtige værdi som ny, nedskrevet til 75 %, eller
- Bilens aktuelle handelspris
– alt efter, hvad der giver den laveste afgift.
For motorcykler over 35 år gælder en endnu lavere grænse: her nedskrives den afgiftspligtige værdi til 40 %.
Derudover er der to særlige forhold, der gælder specifikt for veterankøretøjer:
- Der beregnes ikke bundfradrag i registreringsafgiften
- Der gives ikke CO₂-tillæg i registreringsafgiften, uanset hvor meget bilen udleder
Det betyder, at ældre køretøjer kan blive betydeligt billigere at få på plader, når de først opfylder veteranbetingelserne.
Originalitetskravet er væk
Tidligere var der et krav om, at veterankøretøjer efter registreringsafgiftsloven skulle fremtræde, som da de blev registreret første gang – det såkaldte “originalitetskrav”.
Det krav gælder ikke længere.
I dag må du ændre, ombygge og opgradere dit veterankøretøj i samme omfang som alle andre køretøjer. Det eneste afgørende kriterium for at være omfattet af de særlige, lempelige afgiftsregler er, at køretøjet er mere end 35 år gammelt.
Læs mere om reglerne for registreringsafgift
Hvor ofte skal veteranbilen synes?
Når en bil bliver registreret til veterankørsel, ændrer kravene til syn sig også.
Bilen skal nemlig ikke længere synes hvert andet år, som almindelige biler skal. Det hænger sammen med, at en veteranbil kun må bruges lejlighedsvist og ikke til daglig kørsel på samme måde som en almindelig brugsbil.
Synscyklus for veteranbiler:
- Når bilen er registreret som veteran, skal næste syn først finde sted, når bilen er 35 år gammel.
- Derefter skal bilen kun til syn hvert 8. år, hvilket erstatter det normale toårige synsinterval.
Du kan få bilen registreret til veterankørsel i forbindelse med et syn ved at kontakte Motorstyrelsen – eller selv gøre det digitalt ved at logge ind på motorregister.skat.dk med MitID og tilføje tilladelsen til veterankørsel.
Som en ekstra lille fordel bliver biler, der er registreret til veterankørsel, ikke indkaldt til syn i vinterperioden fra 15. november til 15. marts.
Regler for kørsel uden sikkerhedssele i en veteranbil
Når snakken falder på veteranbiler, rejser der nærmest altid et spørgsmål om sikkerhedsseler. For i en del af disse ældre biler er der ikke sikkerhedsseler ved alle sæder – hvis nogen overhovedet. Så hvordan er reglerne? Må man virkelig køre uden seler i en veteranbil?
Sådan er reglerne for kørsel uden sikkerhedssele i en veteranbil:
- For ældre biler – som oprindeligt er godkendt uden sikkerhedssele – kan du fortsat have passagerer med på pladser uden sikkerhedssele, men dog aldrig børn under tre år.
- Hvis der kun er sikkerhedssele på forsædet i bilen, skal barnet sidde dér.
- Er barnet under 135 cm, skal det altid spændes fast i godkendt sikkerhedsudstyr (barnestol, selepude el.lign.), som passer til barnets alder, højde og vægt.
Findes der slet ingen sikkerhedsseler i bilen, skal børn placeres på bagsædet.
Som tommelfingerregel gælder, at biler indregistreret fra 1. juli 1969 og frem skal have sikkerhedsseler ved forsæderne, mens biler indregistreret fra 1. april 1989 og frem også skal have sikkerhedsseler ved bagsædet.
Import af veteranbil fra udlandet
Når du importerer en veteranbil til Danmark, skal du betale dansk registreringsafgift, før den kan få danske nummerplader.
For biler over 35 år beregnes afgiften som nævnt tidligere efter særlige, lempelige regler: Den afgiftspligtige værdi fastsættes som bilens danske markedsværdi uden afgift, men afgiften kan maksimalt beregnes ud fra en værdi svarende til 75 % af nyprisen uden afgift.
For motorcykler over 35 år er grænsen 40 %.
Brug Motorregistrets beregner til at udregne, hvor meget du ville skulle betale i registreringsafgift ved import af en veteranbil
Selve importen følger de almindelige trin for brugte køretøjer: Du skal anmelde køretøjet til Motorstyrelsen, få det synet i en synshal, have det værdifastsat og derefter betale registreringsafgift, før du kan få nummerplader.
Importerer du fra lande uden for EU, skal du desuden betale told og moms ved indførsel – typisk 10 % i told og derefter 25 % i moms af købspris plus transport.