Ny lov om vinterdæk: Forstå reglerne

Publiceret:4/12 - 2025
Publiceret:Rune
Læsetid8 min.
Flere biler i snevejr. Umuligt at se vejen for sne.

Hver vinter oplever vi det samme billede på de danske veje: Alt for mange bilister bliver overrasket af det første lag sne, is eller sjap, fordi de har ventet for længe med at skifte til vinterdæk. Denne forsinkelse skaber unødige farlige situationer og lange køer ved værkstederne.

Nu er det slut med at tage chancer. Folketinget har vedtaget nye, skærpede regler i Færdselsloven, som præciserer kravene til dine dæk i vinterføre. Loven betyder, at det ikke længere er nok at satse. Nu er det et lovkrav, at dine dæk er egnede, når vintervejret rammer.

Her guider vi dig igennem de centrale ændringer, forklarer, hvad du skal kigge efter på dækket, og hvad konsekvensen er, hvis du kører på uegnede dæk i det danske vintervejr.

Det siger de nye regler om vinterdæk

Fra 1. juli 2025 er det blevet et krav, at dine dæk er egnede til vinterføre, når vejrforholdene gør det nødvendigt. Der er nemlig blevet lavet en ny tilføjelse til Færdselslovens § 67 stk. 3, der lyder som følger: 

“Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.”

Det er tilføjelsen om de åbenbart uegnede dæk, der er en ny i tilføjelse til loven. Det betyder helt konkret, at det nu er ulovligt at køre med sommerdæk i vinterføre.

Udover dette faktum, begynder lovgivningen dog at komme lidt på glatis. Den kritiseres fra flere sider – bl.a. FDM – for at være alt for upræcis. For hvad er egnede dæk egentlig, og hvem beslutter, hvornår man må køre på de forskellige dæktyper?

Det hele kommer ned til, hvilken mærkning dækkene har og hvor hårdt slemt vejret vurderes til at være. Der er kort sagt efterladt et meget stort rum for fortolkning og individuel vurdering for politiet, når de skal fortolke disse regler. Det kan i sidste ende betyde, at der ikke er helt ensrettede regler for danske bilister, eller at lovgivningen i praksis ikke bliver håndhævet aktivt.

I forbindelse med lovgivningsarbejdet blev der udarbejdet en vejgrebsanalyse af Færdselsstyrelsen, som udgjorde grundlaget for den nye tilføjelse. Her kan du læse om den samlede viden om vinterdæk fra Danmark og udlandet.

Flere bildæk står ved siden af hinanden

Hvornår gælder de nye regler om vinterdæk?

De nye, skærpede regler trådte formelt i kraft den 1. juli 2025.

Vinterføre defineres som veje dækket af sne, is, sjap eller frost. Så snart vejret skifter, og disse forhold opstår, er det førerens ansvar at have monteret dæk, der er egnede til føret, uanset om kalenderen viser november eller marts.

Kort sagt: Det er vejret på den konkrete dag, der afgør, om reglerne gælder for dig.

Selvom der ikke er en fast kalenderperiode for vinterdæk, anbefales det at skifte til vinterdæk, inden temperaturen konsekvent falder under ca. 7 grader, som typisk er i slutningen af oktober.

Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Hvad er åbenbart uegnede dæk?

Begrebet åbenbart uegnede dæk har fået meget opmærksomhed i forbindelse med den nye lov for vinterdæk. For hvad dækker det helt nøjagtigt over? 

“Åbenbart uegnede” dæk refererer til dæk, som ikke er tilpasset de aktuelle vinterforhold og derfor ikke giver tilstrækkeligt vejgreb.

Mens sommerdæk på sne- og isdækkede veje altid vil være klassificeret som åbenbart uegnede, er billedet mere uklart for helårsdæk og vinterdæk med forskellig mærkning. For her kommer det an på, hvilken mærkning dækkene har, og hvorvidt vejret vurderes som vinterføre eller hårdt vinterføre.

Er der blot tale om vinterføre, kan vinterdæk (eller helårsdæk) med M+S-mærkning (Mudder & Sne) bruges. Problemet er, at denne mærkning er forældet og i praksis ikke siger noget om dækkets reelle egenskaber på sne og is, da producenter selv kan sætte mærkningen på uden egentlig kontrol. Derfor er M+S-mærkede dæk ikke altid tilstrækkelige i vinterføre, selvom det ifølge loven er tilladt.

Er der derimod tale om hårdt vinterføre, skal der køres med 3PMSF-dæk (Three Peak Mountain Snowflake), som du kan kende på snefnug-symbolet med tre bjergtinder. Det symbol må kun bruges på dæk, der har bestået strenge, standardiserede tests i vinterforhold. Vores klare anbefaling er, at du – uanset graden af vinterføre – udelukkende vælger dæk med 3PMSF-mærkning for at være på den sikre side.

Læs mere: Hver tiende bilist udfordrer skæbnen: Kører med forkerte dæk

Hvad er vinterføre og hårdt vinterføre?

Den nye lov deler i praksis vintervejret op i to kategorier, hvilket er kilden til den største usikkerhed for bilisterne, da det er op til politiet at foretage den konkrete vurdering.

  • Vinterføre: Det dækker over de mest almindelige vinterforhold, hvor vejene er dækket af sne, is, sjap eller frost. Ifølge lovens nuværende fortolkning anses dæk med den ældre M+S-mærkning for at være egnede til disse forhold.
  • Hårdt vinterføre: Det er den uklare kategori, som kræver den højeste sikkerhedsstandard. Myndighederne anbefaler her de testede 3PMSF-dæk. Da loven ikke præcist definerer "hårdt vinterføre" (f.eks. om det er isslag, knæhøj sne, eller kombinationen af koldt vejr og tyk sne), vil den enkelte betjents vurdering af, om du kører på et dæk, der er åbenbart uegnet til de givne forhold, være afgørende for, om du kan risikere en bøde.

Denne opdeling betyder, at du som bilist skal vurdere de aktuelle forhold for at sikre, at dit dækvalg matcher den potentielle risiko. Vi anbefaler, at du kører med 3PMSF-dæk, når vintervejret melder sig. Både for at være sikker på at overholde loven, men også fordi du med den mærkning er sikret et dæk, som faktisk er blevet testet under vinterforhold.

Læs mere: Kom sikkert frem trods sne og glatte veje

Hvad betyder den skærpede lovgivning om vinterdæk for dig?

Den nye lovgivning betyder, at du ikke længere kan slippe afsted med at køre på sommerdæk, når vejene er glatte af sne, is eller sjap. Hvor det tidligere kun var en anbefaling at have de rette dæk, er det nu et lovkrav, der kan medføre sanktioner.

For dig som privatbilist betyder loven:

  • Fokus på 3PMSF: Du får incitament til at vælge dæk med det testede 3PMSF-symbol, da det er din eneste garanti for, at dækket er egnet til vinterføre og dermed lovligt.
  • Øget sikkerhed: Loven tvinger de bilister, der hidtil har taget chancer, til at lade bilen stå eller skifte dæk, hvilket øger sikkerheden for alle trafikanter, når forholdene er vanskelige.
  • Ansvar: Du har altid ansvaret for at vurdere vejret. Hvis du er i tvivl, bør du enten skifte dæk eller lade bilen stå.

I bund og grund handler det om at øge trafiksikkerheden og fjerne de "åbenbart uegnede" dæk fra vejene, når de er farligst.

Hvad sker der, hvis man ikke overholder den nye lov om vinterdæk?

Hvis du kører med dæk, der ikke er egnet til vinterføre, kan du risikere bøde på op til 1.000 kr. pr. dæk – altså op til 4.000 kr. for en personbil med fire hjul. Derudover er risikoen for ulykker betydeligt højere, når du kører med sommerdæk i vinterføre. 

Den nye lovgivning understreger – på trods af sine uklarheder – derfor både et juridisk og et sikkerhedsmæssigt ansvar: Du skal sikre, at dine dæk passer til forholdene, for at beskytte dig selv, dine passagerer og medtrafikanter.