Hvad er åbenbart uegnede dæk?
Begrebet åbenbart uegnede dæk har fået meget opmærksomhed i forbindelse med den nye lov for vinterdæk. For hvad dækker det helt nøjagtigt over?
“Åbenbart uegnede” dæk refererer til dæk, som ikke er tilpasset de aktuelle vinterforhold og derfor ikke giver tilstrækkeligt vejgreb.
Mens sommerdæk på sne- og isdækkede veje altid vil være klassificeret som åbenbart uegnede, er billedet mere uklart for helårsdæk og vinterdæk med forskellig mærkning. For her kommer det an på, hvilken mærkning dækkene har, og hvorvidt vejret vurderes som vinterføre eller hårdt vinterføre.
Er der blot tale om vinterføre, kan vinterdæk (eller helårsdæk) med M+S-mærkning (Mudder & Sne) bruges. Problemet er, at denne mærkning er forældet og i praksis ikke siger noget om dækkets reelle egenskaber på sne og is, da producenter selv kan sætte mærkningen på uden egentlig kontrol. Derfor er M+S-mærkede dæk ikke altid tilstrækkelige i vinterføre, selvom det ifølge loven er tilladt.
Er der derimod tale om hårdt vinterføre, skal der køres med 3PMSF-dæk (Three Peak Mountain Snowflake), som du kan kende på snefnug-symbolet med tre bjergtinder. Det symbol må kun bruges på dæk, der har bestået strenge, standardiserede tests i vinterforhold. Vores klare anbefaling er, at du – uanset graden af vinterføre – udelukkende vælger dæk med 3PMSF-mærkning for at være på den sikre side.
Læs mere: Hver tiende bilist udfordrer skæbnen: Kører med forkerte dæk
Hvad er vinterføre og hårdt vinterføre?
Den nye lov deler i praksis vintervejret op i to kategorier, hvilket er kilden til den største usikkerhed for bilisterne, da det er op til politiet at foretage den konkrete vurdering.
- Vinterføre: Det dækker over de mest almindelige vinterforhold, hvor vejene er dækket af sne, is, sjap eller frost. Ifølge lovens nuværende fortolkning anses dæk med den ældre M+S-mærkning for at være egnede til disse forhold.
- Hårdt vinterføre: Det er den uklare kategori, som kræver den højeste sikkerhedsstandard. Myndighederne anbefaler her de testede 3PMSF-dæk. Da loven ikke præcist definerer "hårdt vinterføre" (f.eks. om det er isslag, knæhøj sne, eller kombinationen af koldt vejr og tyk sne), vil den enkelte betjents vurdering af, om du kører på et dæk, der er åbenbart uegnet til de givne forhold, være afgørende for, om du kan risikere en bøde.
Denne opdeling betyder, at du som bilist skal vurdere de aktuelle forhold for at sikre, at dit dækvalg matcher den potentielle risiko. Vi anbefaler, at du kører med 3PMSF-dæk, når vintervejret melder sig. Både for at være sikker på at overholde loven, men også fordi du med den mærkning er sikret et dæk, som faktisk er blevet testet under vinterforhold.
Læs mere: Kom sikkert frem trods sne og glatte veje
Hvad betyder den skærpede lovgivning om vinterdæk for dig?
Den nye lovgivning betyder, at du ikke længere kan slippe afsted med at køre på sommerdæk, når vejene er glatte af sne, is eller sjap. Hvor det tidligere kun var en anbefaling at have de rette dæk, er det nu et lovkrav, der kan medføre sanktioner.
For dig som privatbilist betyder loven:
- Fokus på 3PMSF: Du får incitament til at vælge dæk med det testede 3PMSF-symbol, da det er din eneste garanti for, at dækket er egnet til vinterføre og dermed lovligt.
- Øget sikkerhed: Loven tvinger de bilister, der hidtil har taget chancer, til at lade bilen stå eller skifte dæk, hvilket øger sikkerheden for alle trafikanter, når forholdene er vanskelige.
- Ansvar: Du har altid ansvaret for at vurdere vejret. Hvis du er i tvivl, bør du enten skifte dæk eller lade bilen stå.
I bund og grund handler det om at øge trafiksikkerheden og fjerne de "åbenbart uegnede" dæk fra vejene, når de er farligst.
Hvad sker der, hvis man ikke overholder den nye lov om vinterdæk?
Hvis du kører med dæk, der ikke er egnet til vinterføre, kan du risikere bøde på op til 1.000 kr. pr. dæk – altså op til 4.000 kr. for en personbil med fire hjul. Derudover er risikoen for ulykker betydeligt højere, når du kører med sommerdæk i vinterføre.
Den nye lovgivning understreger – på trods af sine uklarheder – derfor både et juridisk og et sikkerhedsmæssigt ansvar: Du skal sikre, at dine dæk passer til forholdene, for at beskytte dig selv, dine passagerer og medtrafikanter.