Trækevne på elbiler: Hvor meget må en elbil trække?

Skal campingvognen med på ferie? Eller kører du ofte med trailer til genbrugspladsen? Så er trækevnen på din elbil en afgørende faktor for, om bilen matcher dine behov i hverdagen.
I denne artikel får du et overblik over:
- Hvor meget forskellige elbiler må trække
- Hvordan træk påvirker rækkevidden
- Hvilke forhold du skal være særligt opmærksom på, når du bruger en elbil til at trække noget.
Uanset om du drømmer om at tage familien på campingtur i elbilen eller har brug for at fragte affald, byggematerialer eller haveredskaber – så er det vigtigt at kende mulighederne og begrænsningerne, før du vælger bil.
Hvilken elbil må trække mest?
De elbiler på det danske marked, som må trække mest, er BMW ix M70 xDrive, BMW iX xDrive60, BMW iX xDrive45, Hyundai IONIQ 9 samt Kia EV9, der alle må trække 2.500 kg. Tesla Model X følger tæt efter med en trækevne på 2.250 kg.
Herunder finder du en oversigt over trækevnen på elbiler på det danske marked anno juni 2025. Alle tal er trukket fra ev-database.org
Trækevne på elbiler
Elbiler med den højeste trækevne (over 1.900 kg)
● 2.500 kg – BMW ix M70 xDrive
● 2.500 kg – BMW iX xDrive60
● 2.500 kg – BMW iX xDrive45
● 2.500 kg – Hyundai IONIQ 9
● 2.500 kg - Kia EV9
● 2.250 kg – Tesla Model X
● 2.100 kg – Audi A6 Avant e-tron
● 2.100 kg – Audi S6 Avant e-tron
● 2.000 kg – Audi Q6 e-tron Sportback
● 2.000 kg – BMW i5 M60
● 2.000 kg – Volvo ES90 Twin Motor
Elbiler med høj trækevne (1.600–1.800 kg)
● 1.800 kg – Audi e-tron
● 1.800 kg – Kia EV6
● 1.800 kg – Mercede CLA 350
● 1.800 kg – Mercedes-Benz EQA 300 & 350 4MATIC
● 1.800 kg – Mercedes-Benz EQC
● 1.800 kg – Volvo EC40
● 1.800 kg – Volvo XC40 (biler produceret efter dec. 2021)
● 1.600 kg – BMW i4
● 1.600 kg – Hyundai Ioniq 5 (stort batteri)
● 1.600 kg – Kia EV6 (stort batteri)
● 1.600 kg – Tesla Model Y
● 1.600 kg – Volvo ES90 Single Motor
Elbiler med moderat trækevne (1.000-1.500 kg)
● 1.500 kg – Aiways U5
● 1.500 kg – BMW i5 eDrive 40
● 1.500 kg – BYD SEALION 7 AWD Design & Excellence
● 1.500 kg – Ford Mustang Mach-E ER
● 1.500 kg – Mazda 6e
● 1.500 kg – Mercedes CLA 250+
● 1.500 kg – Polestar 2
● 1.500 kg – Xpeng G6
● 1.500 kg – Xpeng G9
● 1.200 kg – Audi Q4 e-tron 45 & 55 quattro samt Q4 Sportback e-tron 45 & 55 quattro
● 1.200 kg – Opel Grandland
● 1.200 kg – Skoda Enyaq RS, 85x & Copue 85x
● 1.200 kg – Skoda Elroq RS
● 1.200 kg – VW ID.4 GTX
● 1.000 kg – Audi Q4 e-tron 40
● 1.000 kg – Skoda Elroq 50, 60 & 85
● 1.000 kg – Skoda Enyaq 60 & 85
● 1.000 kg – Tesla Model 3 (2020-)
● 1.000 kg – Toyota Proace
● 1.000 kg – VW ID.4
● 1.000 kg – VW ID. Buzz
● 1.000 kg – VM ID.5
● 1.000 kg – VW ID.7
Elbiler med lav trækevne (1-999 kg)
● 910 kg – Tesla Model 3 (2019-2020)
● 900 kg – Renault Megane E-Tech EV 60 220hp
● 750 kg – BYD ATTO 2
● 750 kg – BYD ATTO 3
● 750 kg – BYD SEAL
● 750 kg – BYD SEALION 7 AWD Comfort
● 750 kg – BMW iX3
● 750 kg – Ford Mustang Mach-e SR
● 750 kg – Ford Puma Gen-E
● 750 kg – Hyundai Ioniq 5 (lille batteri)
● 750 kg – Hyundai Kona Electric (2023-)
● 750 kg – Reanult 4 E-Tech
● 750 kg – Jaguar I-Pace
● 750 kg – Kia EV6 (lille batteri)
● 750 kg – Kia Niro EV (fra modelår 2022)
● 750 kg – Mercedes-EQ EQA 250
● 750 kg – Mercedes-EQ EQE
● 750 kg – Mercedes-EQ EQS
● 750 kg – MG MGS5
● 750 kg – MG Marvel R
● 750 kg – Nissan Ariya
● 500 kg – Reanult 5 E-Tech
● 500 kg – Renault Megane E-Tech EV 60 130hp
● 400 kg – Maxus Euniq 5
● 300 kg – Hyundai Kona 64 kWh (06/2020-2023)
Elbiler uden trækevne
● 0 kg – Audi e-tron GT
● 0 kg – BMW i3
● 0 kg – BYD DOPLHIN SURF
● 0 kg – Citroën C-Zero
● 0 kg – Citroën e-C4
● 0 kg – Cupra Born
● 0 kg – DS 3 Crossback E-tense
● 0 kg – Honda e
● 0 kg – Hyundai Inster
● 0 kg – Hyundai Ioniq
● 0 kg – Hyundai Kona Electric (2018-2023)
● 0 kg – Kia e-Niro og Kia Soul EV (til modelår 2020)
● 0 kg – Mazda MX-30
● 0 kg – MG ZS EV (til og med modelår 2021)
● 0 kg – Mercedes-Benz B-Electric
● 0 kg – Mercedes EQV
● 0 kg – Mini Cooper SE
● 0 kg – Mitsubishi iMiEV
● 0 kg – Nissan Leaf
● 0 kg – Opel Corsa-e
● 0 kg – Opel Mokka-e
● 0 kg – Peugeot iOn
● 0 kg – Peugeot e-208
● 0 kg – Peugeot e-2008
● 0 kg – Porsche Taycan
● 0 kg – Renault Zoe
● 0 kg – Seat Mii electric
● 0 kg – Skoda Citigoe IV
● 0 kg – Tesla Model 3 Performance
● 0 kg – Tesla Model S
● 0 kg – VW e-Up
● 0 kg – VW e-Golf
● 0 kg – VW ID.3


Hvordan påvirker træk rækkevidden?
Vi kan lige så godt være ærlige. Når du trækker en anhænger eller campingvogn, falder rækkevidden på din elbil. Formentlig vil du opleve, at rækkevidden falder med 30-50%.
Forklaringen er simpel fysik. Når bilen skal trække ekstra vægt, skal motoren yde mere. Samtidig øges luftmodstanden betragteligt, især med en stor campingvogn eller en båd på trailer. Det betyder, at energiforbruget stiger – og rækkevidden falder.
Youtuberen Scott Allison har i en video lavet en konkret test, hvor han brugte sin Kia EV9 til at trække en campingvogn på ca. 1.800 kg.
På en rundtur på 82 km hver vej brugte han 39 kWh pr. strækning, hvilket svarer til en gennemsnitlig effektivitet på 2,1 km/kWh. Det gav ham en rækkevidde på cirka 210 km – altså under halvdelen af bilens normale rækkevidde på 450 km uden trailer.
Farten har også stor betydning. Ved motorvejshastighed (96 km/t) målte han en effektivitet på 1,9 km/kWh. På mindre landeveje (56–72 km/t) steg effektiviteten til 2,7 km/kWh – en forbedring på cirka 40 %.
Så hvad betyder det i praksis? Hvis du skal på ferie med elbil og campingvogn, skal du være forberedt på hyppigere ladestop og lidt mere planlægning. Men med det hurtigt voksende ladenetværk bliver det stadig nemmere at tage på camping med elbil.
Nøglen er realisme og planlægning: Kend din bils begrænsninger, og læg en rute med passende ladestop.
Faktorer du skal overveje, når du bruger din elbil til træk
Det kræver lidt mere forberedelse at bruge en elbil til træk sammenlignet med en traditionel benzin- eller dieselbil. Her er de vigtigste forhold, du skal være opmærksom på, når du kobler trailer eller campingvogn bag din elbil:
● Rækkevidde og effektivitet: Som tidligere nævnt er det især reduktionen i rækkevidde og effektivitet, der spiller en afgørende rolle. Jo tungere last, desto mere energi kræver det at trække den. Det betyder, at du kan opleve et væsentligt fald i rækkevidden – typisk 30-50 %.
● Udfordringer ved opladning: De fleste ladestationer er ikke designet med træk i tankerne. Mange steder skal du bakke ind til laderen, hvilket kan være besværligt – eller ligefrem umuligt – med en trailer eller campingvogn spændt efter bilen.
Hvis du skal på ferie med campingvogn, bør du derfor planlægge opladning ved destinationen. Heldigvis tilbyder mange campingpladser efterhånden opladningsmuligheder.
● Vægtfordeling og sikkerhed: Elbiler har faktisk en fordel, når det gælder stabilitet. Det skyldes bilens tunge batteripakke, som typisk er placeret lavt i undervognen. Det giver et lavt tyngdepunkt og god vægtfordeling – hvilket forbedrer køreegenskaberne ved træk.
Men du skal stadig være opmærksom på korrekt lastfordeling i traileren. En dårligt lastet anhænger kan føre til ustabil kørsel – uanset hvor god din bil er til at trække.
Det kræver lidt mere omtanke og planlægning at bruge en elbil til træk, men det kan sagtens lade sig gøre. Kender du din bils grænser, og planlægger du dine ladestop og din oppakning med omhu, kan du både trække sikkert og komfortabelt – hvad enten turen går til genbrugspladsen eller på ferie med campingvogn.